Brev:
Juice og tænder
17. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Juice og tænder
Kaere Helen,
Ja, det ligner jo naermest hybris, at jeg netop har meldt mig ud (efter at have vaeret meget glad for din hjaelp i det sidste aars tid!!), og saa melder der sig her paa falderebet to spoergsmaal, ikke kaempestore og kritiske, men dog...
Vores datter er nu knap halvandet og trives og er for oejeblikket en fornoejelse at vaere sammen med langt det meste af tiden.
Paa et tidspunkt, for en maaneds tid siden, begyndte vi at give hende lidt juice om morgenen, fordi hun skulle have noget kosttilskud, der virkeligt smagte daarligt. Det er vi saa holdt op med i mellemtiden, men vores datter fik (desvaerre?) en utroligt smag for juice.
Nu har vi saa laest flere forskellige steder at juice netop er noget af det vaerste man kan give sit barn i forhold til taenderne, og derfor er vi stort set holdt op med at give hende det, men der gaar stadig ikke en dag uden at hun spoerger efter det. Derfor ville jeg hoere, om vi er unoedigt haarde eller om der er nogle anbefalinger omkring hvad de maa faa. Det skal siges, at det som regel ikke er koebejuice hun faar, men derimod friskpresset frugtjuice - goer det en forskel eller er det stadig virkeligt daarligt for deres taender at spise frugt paa denne flydende maade?
Og - jeg ved godt, du siger helst et spoergsmaal pr brev, men lige et hurtigt et apropos taender: Vores datter er for nyligt begyndt at skaere taender noget saa grusomt engang imellem. Det lyder frygteligt, og ret brutalt. Er det normalt og er det overhovedet noget man kan goere ved det? Hun selv virker overhovedet ikke generet af det, jeg bekymrer mig bare om det evt kunne vaere starten paa en virkeligt usund og paa laengere sigt hovedpinefremkaldende vane.
Mange hilsner og - igen - tusind tak for hjaelpen!
Signe